Historie

Na het doorlopen van de Mulo ging Jan Rotgans (1950) naar de MTS, afdeling werktuigbouwkunde. In die periode liep hij stage bij de Zaanlandse Scheepsbouwmaatschappij (ZSM), Shell te Amsterdam en de NAM in Groningen. Na het behalen van zijn diploma heeft hij – tot aan het vervullen van zijn dienstplicht – gewerkt op de tekenkamer van de ZSM.

Na zijn diensttijd ging hij werken bij scheepswerf IHC Smit in Kinderdijk. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de bouw van baggervaartuigen en baggermaterieel. In de avonduren volgde hij de opleiding MTS scheepsbouw waardoor hij een aanstelling kreeg bij het ingenieursbureau Smit Engineering B.V. een dochter van IHC. Hier verrichtte hij onder andere stabiliteitsberekeningen e.d.

Wederom in de avonduren voltooide hij een HBO-opleiding leraar technisch onderwijs. Hij is gaan werken als leraar op een technische school in Rotterdam-Zuid. De liefde bracht hem echter terug naar Noord-Holland, waar hij in Heemskerk leraar werktuigbouwkunde / mechanische techniek werd op de Scholengemeenschap ‘Maerten van Heemskerck’. In deze periode is hij begonnen als jachtbemiddelaar en hield zich bezig met technische renovatie en acquisitie bij Nautisch Centrum Nicolaas Witsen B.V in Alkmaar.

Scheepswerf Broek op Langedijk verkeerde in surseance van betaling toen Jan werd gevraagd de reorganisatie op zich te nemen. Hij nam deze uitdaging aan en na anderhalf jaar rondde hij deze klus met goed gevolg af. Hierna is hij verder gegaan in de jachtbemiddeling. Vervolgens werd hij door een expertisebureau gevraagd om voorinspecties, aankoopkeuringen en taxaties uit te voeren voor verzekeraars en particulieren.

Sinds 1994 is Jan zelfstandig actief als onafhankelijk scheeps- en werktuigbouwkundig expert, zoals eerder vermeld.

Niet alleen de certificering en tevreden klanten erkennen de vakbekwaamheid van Jan, maar ook toonaangevende instituten als HISWA, NVEP en EMCI.